Радиопрограми
|
Подкасти |
Горе
|
НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 18:00 ч.
Русенският театър ще представи премиерно спектакъла "Емоции от първа необходимост" по фрагменти от "Страх и мизерия в Tретия райх" на Бертолт Брехт та ...
|
6007
Тонът на времето
Възможно ли е, художествените ценности на Италия, да бъдат защитени от неоторизирано търговско използване
Директорът на "Галерия на Академията" Сесилия Холберг се превръща в защитник на "Давид" още с пристигането си в музея през 2015 г., като бързо се заема с тези, които печелят от образа му, често по начини, които тя намира за "унизителни".По искане на Холберг прокуратурата във Флоренция започва серия от съдебни дела, като се позовава на италианския кодекс за културното наследство, който защитава художествените ценности от унизително и неоторизирано търговско използване
Анатолий Михайлов | 28 Март 2024, 12:13 ч.
От завършването й през 1504 г. Давид на Микеланджело е забележителна фигура в италианската култура. Но в сегашната ера на бързите пари кураторите се притесняват, че религиозното и политическо значение на мраморната статуя се намалява от хилядите магнити за хладилник и други сувенири, продавани във Флоренция, които се фокусират върху гениталиите на скулптурата, предаде Асошиейтед прес. Директорът на "Галерия на Академията" Сесилия Холберг се превръща в защитник на "Давид" още с пристигането си в музея през 2015 г., като бързо се заема с тези, които печелят от образа му, често по начини, които тя намира за "унизителни". По искане на Холберг прокуратурата във Флоренция започва серия от съдебни дела, като се позовава на италианския кодекс за културното наследство, който защитава художествените ценности от унизително и неоторизирано търговско използване. От 2017 г. Академията е спечелила стотици хиляди евро от обезщетения, казва Холберг. Последват съдебни действия за защита на шедьоври в други музеи, не без дебати, включително "Витрувианският човек" на Леонардо, Давид на Донатело и "Раждането на Венера" на Ботичели. Решенията оспорват широко разпространената практика, според която правата на интелектуална собственост са защитени за определен период от време, преди да станат обществено достояние - животът на художника плюс 70 години, съгласно Бернската конвенция, подписана от повече от 180 държави, включително Италия. В по-широк план решенията повдигат въпроса дали институциите трябва да бъдат арбитри на вкуса и до каква степен се ограничава свободата на изразяване. Културният кодекс на Италия е необичаен по своя обхват, като по същество разширява за вечни времена авторското право, като го прехвърля на музея или институцията, която го притежава. Ватиканът има подобна законодателна защита на своите шедьоври и търси обезщетение чрез съдебната си система за всяко неразрешено възпроизвеждане, включително за търговска употреба и за накърняване на достойнството на произведението. В Гърция има подобен закон, приет през 2020 г., който изисква разрешение за използване на изображения на исторически обекти или артефакти за търговска употреба и забранява използването на изображения, които "променят" или "обиждат" паметниците по какъвто и да е начин. Лувърът в Париж, където са изложени някои често възпроизвеждани шедьоври като "Мона Лиза" и Венера Милоска, отбелязва, че колекцията му в по-голямата си част датира отпреди 1848 г., което прави произведенията обществено достояние съгласно френското законодателство. В съдебни дела се обсъжда дали италианският закон нарушава директива на Европейския съюз от 2019 г., според която всяко произведение на изкуството, което вече не е защитено с авторско право, попада в публичното пространство, което означава, че "всеки трябва да може свободно да прави, използва и споделя копия на това произведение". Комисията на ЕС не е разгледала този въпрос, но неин говорител заяви пред АП, че в момента тя проверява "съответствието на националните закони за прилагане на директивата за авторското право" и ще разгледа дали италианският кодекс за културното наследство пречи на нейното прилагане.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Тери Гилиъм ще бъде почетен на фестивала на анимационното кино в Анси
|
Най-мелодичния до момента. Pet Shop Boys издават нов албум
|
Милчо Талев: Определено състояние може да роди асоциация, от която да се направи композиция
|
Продължението на "28 дни по-късно" ще бъде трилогия
|
Френска журналистка постави българския проект "Съседите" сред петте най-забележителни павилиона на Венецианското биенале
|
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия |
Емоции от първа необходимост
|
„Кралството на планетата на маймуните“ тръгва по кината
|
Кинофестивалът в Кан обяви програма за прожекции на открито
|
Джаз фестивалът в Ню Орлиънс се готви за първото участие на "Ролинг стоунс"
|
Мария Бакалова ще участва в съвместен кинопроект с Райън Рейнолдс и Кенет Брана
|
Тикер в 18:00 ч.
Русенският театър ще представи премиерно спектакъла "Емоции от първа необходимос ...
|
Възможно ли е, художествените ценности на Италия, да бъдат защитени от неоторизирано търговско използване Снимка © DFA |
От завършването й през 1504 г. Давид на Микеланджело е забележителна фигура в италианската култура. Но в сегашната ера на бързите пари кураторите се притесняват, че религиозното и политическо значение на мраморната статуя се намалява от хилядите магнити за хладилник и други сувенири, продавани във Флоренция, които се фокусират върху гениталиите на скулптурата, предаде Асошиейтед прес.
Директорът на "Галерия на Академията" Сесилия Холберг се превръща в защитник на "Давид" още с пристигането си в музея през 2015 г., като бързо се заема с тези, които печелят от образа му, често по начини, които тя намира за "унизителни".
По искане на Холберг прокуратурата във Флоренция започва серия от съдебни дела, като се позовава на италианския кодекс за културното наследство, който защитава художествените ценности от унизително и неоторизирано търговско използване. От 2017 г. Академията е спечелила стотици хиляди евро от обезщетения, казва Холберг.
Последват съдебни действия за защита на шедьоври в други музеи, не без дебати, включително "Витрувианският човек" на Леонардо, Давид на Донатело и "Раждането на Венера" на Ботичели.
Решенията оспорват широко разпространената практика, според която правата на интелектуална собственост са защитени за определен период от време, преди да станат обществено достояние - животът на художника плюс 70 години, съгласно Бернската конвенция, подписана от повече от 180 държави, включително Италия.
В по-широк план решенията повдигат въпроса дали институциите трябва да бъдат арбитри на вкуса и до каква степен се ограничава свободата на изразяване.
Културният кодекс на Италия е необичаен по своя обхват, като по същество разширява за вечни времена авторското право, като го прехвърля на музея или институцията, която го притежава. Ватиканът има подобна законодателна защита на своите шедьоври и търси обезщетение чрез съдебната си система за всяко неразрешено възпроизвеждане, включително за търговска употреба и за накърняване на достойнството на произведението.
В Гърция има подобен закон, приет през 2020 г., който изисква разрешение за използване на изображения на исторически обекти или артефакти за търговска употреба и забранява използването на изображения, които "променят" или "обиждат" паметниците по какъвто и да е начин.
Лувърът в Париж, където са изложени някои често възпроизвеждани шедьоври като "Мона Лиза" и Венера Милоска, отбелязва, че колекцията му в по-голямата си част датира отпреди 1848 г., което прави произведенията обществено достояние съгласно френското законодателство.
В съдебни дела се обсъжда дали италианският закон нарушава директива на Европейския съюз от 2019 г., според която всяко произведение на изкуството, което вече не е защитено с авторско право, попада в публичното пространство, което означава, че "всеки трябва да може свободно да прави, използва и споделя копия на това произведение".
Комисията на ЕС не е разгледала този въпрос, но неин говорител заяви пред АП, че в момента тя проверява "съответствието на националните закони за прилагане на директивата за авторското право" и ще разгледа дали италианският кодекс за културното наследство пречи на нейното прилагане.
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
|
Тери Гилиъм ще бъде почетен на фестивала на анимационното кино в Анси
|
Най-мелодичния до момента. Pet Shop Boys издават нов албум
|
Милчо Талев: Определено състояние може да роди асоциация, от която да се направи композиция
|
Продължението на "28 дни по-късно" ще бъде трилогия
|
Френска журналистка постави българския проект "Съседите" сред петте най-забележителни павилиона на Венецианското биенале
|
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия |